Na vier weken zomervakantie staat de tweede seizoenshelft in de Formule 1 voor de deur. Een mooie aanleiding om een eerste blogpost over de F1 te schrijven. Over de huidige stand van zaken, de transfers, Max, de GP van België en wat er verder nog te melden valt.

Het zal niemand verbazen: de strijd om het kampioenschap gaat dit seizoen tussen Lewis Hamilton (Mercedes) en Sebastian Vettel (Ferrari). Hamilton gaat op kop, met nu 213 punten (24 meer dan Vettel). Het is niet verrassend dat opnieuw de Mercedessen en Ferrari’s domineren, met de Red Bulls als best of the rest. Ik verwacht niet dat daar de rest van het seizoen nog verandering in komt.

En nu we het toch over de Red Bulls hebben… Max! Momenteel 6e in de ranglijst, achter (nog even) zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. De frustratie om zijn motorproblemen groeit zichtbaar bij de Nederlander. Dat hij op camera zijn woede nauwelijks kon beheersen na zijn zoveelste uitvalbeurt tijdens de GP van Hongarije (de MGU-K was er klaar mee), illustreert dat hij het nu echt zat is.

Renault

Toen het tijdens de kwalificatie van de GP in Hongarije begon te regenen dachten veel mensen (en ik ook) dat dat goed nieuws zou zijn voor Verstappen. In het verleden heeft hij laten zien superieur te zijn op een natte baan. Dat viel even tegen. Na zich als zevende te hebben gekwalificeerd meldde hij dan ook dat dit niet de auto was waarmee hij kon laten zien wat hij waard was. En dat bleek ook maar weer toen hij die zondag uitviel met motorproblemen.

Des te saillanter was natuurlijk het totaal onverwachte nieuws dat teamgenoot Ricciardo volgend seizoen overstapt naar de constructeur van de motor die in Hongarije uitviel: Renault. Vele analyses zijn erop losgelaten. Wilde hij geen tweede viool spelen naast Verstappen of ging het hem om het geld? Naar eigen zeggen geen van beide. Hij was toe aan iets nieuws, een verse uitdaging, nieuwe motivatie, zo vertelde hij op de persconferentie gisteren. Verstappen reageerde daar met verbazing op, aangezien Renault volgens hem nou niet de meest voor de hand liggende keuze was.

Gasly

Hoe dan ook, met de overstap van Ricciardo krijgt Pierre Gasly promotie. Hij komt over van het juniorteam van Red Bull. De 22-jarige Fransman wordt gezien als groot talent. In 2016 schreef hij het GP2-kampioenschap op zijn naam en ook in de F1 maakt hij indruk. Sinds hij in oktober 2017 de plek van Daniil Kvyat mocht innemen bij Toro Rosso stelt hij niet teleur. Hij rijdt nog wel vrij wisselvallig, maar pakte dit seizoen toch ook al eens een P4 en een P6. Bovendien doet hij het stukken beter dan zijn teamgenoot, Brendon Hartley. Maar die heeft dan ook vrij veel technische pech gehad.

Tot nu toe zijn alleen de rijders van Mercedes, Red Bull en Renault vastgelegd voor 2019. Er zal zeker nog het een en ander verschuiven, aangezien oudgediende Alonso (McLaren) stopt in de F1. Daarnaast is de kans is groot dat Lance Stroll naar Force India gaat, nu vader Stroll het team heeft gekocht. Ik moet sinds gisteren trouwens Racing Point Force India zeggen, want vanaf dit weekend gaat het team verder onder die naam. Saillant detail daarbij is dat het team de vergaarde punten (59) voor de constructeurstitel verliest. Perez en Ocon behouden wel hun individuele punten.

Terug naar de transfers. Want mocht Lance Stroll inderdaad naar Racing Point Force India gaan, dan is dat slecht nieuws voor Williams, want hij bracht een flinke zak geld mee. Voor het eens zo succesvolle, maar tegenwoordig financieel (en sportief) worstelende team zal het een spannende tijd worden. En ook voor de rijders van Racing Point Force India natuurlijk, want dan zal een van de twee plaats moeten maken.

En dan nog een aparte vermelding voor Kimi Raikkonen (Ferrari). Elk seizoen komt de vraag weer op wanneer hij ermee stopt. Maar keer op keer blijkt de Fin een prima tweede coureur, tegenwoordig naast Vettel. Misschien wekt hij dan wel de indruk er geen zin meer in te hebben, hij levert wél.

Nog een Nederlander?!

Nu Ricciardo de plek van Carlos Sainz inneemt bij Renault, vertrekt die laatste naar McLaren. Daar zit nu nog de Belg Stoffel Vandoorne, maar die presteert dit seizoen ondermaats. Vooral vanwege technische mankementen, maar hij zal toch ook wel wat zenuwachtig worden vanwege zijn aflopende contract.

Daarnaast riep de zeer talentvolle Nederlander Nyck de Vries eerder dat als híj dit jaar in de Formule 2 kampioen wordt, hem een stoeltje bij het F1-team van McLaren is beloofd voor 2019. Hij werd toen trouwens al snel teruggefloten door de baas van McLaren, die in alle toonaarden ontkende dat er dergelijke afspraken zijn gemaakt.

Waarschijnlijker is misschien zelfs een nieuwe naam bij McLaren F1, de grote concurrent van Nyck de Vries, Lando Norris. Waar De Vries momenteel 5e staat in de strijd om de titel in de GP2, heeft Norris nu plek 2 te pakken. Bovendien is het voor De Vries geen goed teken dat Norris vandaag zijn vrijdagdebuut maakt in Alonso’s wagen tijdens de eerste vrije training op het circuit van Spa. De Brit George Russel staat trouwens eerste in de GP2-tussenstand. En die aast natuurlijk ook op een plekje.

Op naar België!

Maar voordat de transfers straks gerealiseerd worden, hebben we nog 9 races te gaan. Tijdens de zomerstop mocht er niet aan de auto’s worden gesleuteld. Maar het denkwerk ging natuurlijk door. Races zijn teruggekeken, strategieën zijn uitgestippeld en nieuwe plannen zijn gesmeed. En zo kan alles ineens weer anders zijn in de tweede seizoenshelft die nu van start gaat.

Te beginnen in België dus. Een thuisrace voor Max, die weer afgeladen tribunes met oranjefans kan verwachten. Dat moet hem goed doen, na zijn laatste uitvalbeurt voor de zomerstop, in Hongarije. We moeten het er toch even over hebben, want die uitvalbeurt baart me wel zorgen.

(Geen) straf

Op de persconferentie gisteren bevestigde Verstappen dat hij geen gridstraf krijgt na het vervangen van motoronderdelen voor dit weekend.

Waarschijnlijk zal het ‘grote verbouwen’ volgende week pas aan de orde zijn. De bijbehorende gridstraf (10 plekken) zal hij dan bij de GP van Italië incasseren, zo is de verwachting. Dat is doorgaans niet een heel kansrijk circuit voor de Red Bulls (want: snel).

Het circuit van België kent een mix van lange rechte stukken (goed voor Ferrari, Mercedes en Haas), én glooiende, snelle bochten (goed voor de Red Bulls). Het zal spannend worden wie hier de overhand zal hebben. De geschiedenis vertelt een niet heel rooskleurig verhaal: Verstappen is (in zijn drie races) op Spa nooit hoger gefinisht dan P8 en heeft nog nooit een ronde in een top4-positie gereden. Maar resultaten uit het verleden… juist ja. Verstappen had het deze week trouwens nog wel over ‘vernieuwde brandstof’, waar hij veel van verwacht op Spa. Voor wat het waard is.

En verder…

De wereldtitel zal hij in 2018 niet meer pakken, maar dat betekent niet dat alle kansen zijn verkeken voor Verstappen (en Ricciardo). Zeker van het stratencircuit van Singapore heb ik hoge verwachtingen van de Red Bulls. Alhoewel ik daar ook voorzichtig mee moet zijn, want vorig jaar werd Verstappen in de eerste bocht gesandwicht tussen Vettel en Raikkonen.

We gaan het zien, dit weekend in België. Samen met tienduizenden Nederlanders zit ik op de tribune om Verstappen aan te moedigen. De ervaring leert dat live tweeten vanaf het circuit niet gaat, maar ik hoop na de race hier wel iets te kunnen posten. Hoe dan ook, veel plezier dit weekend, vanaf de bank of misschien wel vanaf Spa!

>>>  Woensdag blikte ik in De Nieuws BV op NPO Radio 1 al even vooruit op de race van dit weekend. Terugluisteren kan hier (vanaf minuut 15) <<<

>>>  En vanochtend gaf ik Domien op NPO 3FM een spoedcursus F1. Terugluisteren kan hier<<<

Vond je dit een leuk artikel? Delen kan via de social-icoontjes hieronder. Nooit meer iets missen? Abonneer je op de nieuwsbrief!

Reageren is niet (meer) mogelijk.